Εργοθεραπεία

Τα παιδιά λατρεύουν το παιχνίδι και η Εργοθεραπεία το χρησιμοποιεί για να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν και να διατηρήσουν ικανότητες απαραίτητες για να συμμετάσχουν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.

Η Εργοθεραπεία αξιολογεί και παρεμβαίνει σε τομείς όπως είναι η αδρή και λεπτή κίνηση, η αυτοεξυπηρέτηση, η κοινωνικοποίηση και η νοητική απόδοση των παιδιών.

Τα παιδιά που ακολουθούν Εργοθεραπευτικό πρόγραμμα ενισχύουν τη διανοητική τους ικανότητα, συγκεντρώνονται καλύτερα, συμπεριφέρονται πιο ώριμα ενώ μαθαίνουν να συνεργάζονται με άλλα παιδιά και εμφανίζουν λιγότερο άτακτη και ευερέθιστη συμπεριφορά.

Η Εργοθεραπευτική παρέμβαση επίσης βοηθάει τα παιδιά να ντύνονται με μεγαλύτερη ευκολία, να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν τη σκάλα με άνεση, να χειρίζονται σωστά το ψαλίδι και να κρατούν με δεξιότητα το μολύβι ενώ τέλος αναπτύσσει και τις ικανότητές τους στη ζωγραφική.


Η Εργοθεραπευτική παρέμβαση σε παιδιά και βρέφη αποσκοπεί τόσο στην πρόληψη όσο και στην αποκατάσταση δυσλειτουργιών σε τομείς όπως:

  • Λεπτή και αδρή κίνηση
  • Αισθητηριακή Ολοκλήρωση και Ρύθμιση
  • Σίτιση
  • Αυτοεξυπηρέτηση
  • Παιχνίδι
  • Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Κοινωνικές Δεξιότητες
  • Αντίληψη
  • Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή
  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα
  • Εγκεφαλική Παράλυση και Νευρομυϊκές Παθήσεις
  • Δυσπραξία

Η Εργοθεραπευτική παρέμβαση είναι προσαρμοσμένη και εξατομικευμένη ανάλογα με τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το κατά πόσο η κλινική εικόνα του παιδιού ανταποκρίνεται στα Στάδια Ανάπτυξης αναλόγως της ηλικίας του.

3 ΕΤΩΝ
Ένα παιδί 3 ετών κινητικά πρέπει να είναι σε θέση να πιάνει με τα δύο χέρια τη μπάλα που του πετούν και να την κλωτσάει ή να την πετάει με τα χέρια του. Πρέπει να ισορροπεί στιγμιαία στο ένα πόδι, να αναπηδά επιτόπου ενώ πρέπει να είναι σε θέση να αλλάζει πόδια στις σκάλες και να μπορεί να περπατά προς τα πίσω. Το παιδί σε ηλικία 3 ετών είναι σε θέση να χτίζει πύργο με 6 κύβους, μπορεί να αντιγράψει κάθετη γραμμή με μαρκαδόρο, να κάνει τυχαίες ψαλιδιές, αλλά και να αντιγράψει κύκλο χωρίς να τον κλείνει και να βάλει χάντρες σε κορδόνι. Ένα παιδί 3 ετών πρέπει να είναι σε θέση να ρουφάει με καλαμάκι και να τρώει μόνο του με κουταλάκι (αλλά λερώνεται). Ακόμα πρέπει να μπορεί να βγάζει τη μπλούζα του και να είναι σε θέση να αυτοεξυπηρετείται στην τουαλέτα. Δείχνει ονομαζόμενο μέρος του σώματος, μιμείται οικιακές δουλειές, λέει το όνομά του, ταυτίζει 3 χρώματα και φτιάχνει πάζλ 4 κομματιών.
4 ΕΤΩΝ
Ένα παιδί 4 ετών κινητικά πρέπει να είναι σε θέση να κάνει ρυθμικό περπάτημα, να ισορροπεί στο 1 πόδι για 3 δεύτερα αλλά και να κάνει αναπήδηση στο 1 πόδι. Ακόμα πρέπει να μπορεί να κάνει τούμπα μπροστά και να κλωτσά μεγάλη μπάλα που κυλά. Είναι ικανό να ζωγραφίζει σταυρό μέσα σε τετράγωνο, να αντιγράφει σωστά κύκλο και να κρατά με 3 δάχτυλα το μολύβι. Το παιδί πρέπει να είναι σε θέση να ολοκληρώνει το περίγραμμα τετραγώνου και να κόβει το χαρτί σε ευθεία γραμμή με ψαλίδι. Ένα παιδί 4 ετών πρέπει να είναι σε θέση να βγάζει τα παπούτσια του και όλα τα ρούχα του με επίβλεψη. Χορεύει με μουσική, χαιρετά γνωστούς, δείχνει 10 μέρη του σώματος και ξεχωρίζει το μεγάλο - μικρό. Γνωρίζει τις έννοιες ελαφρύ-βαρύ, κατηγοριοποιεί απλά αντικείμενα και συνθέτει πάζλ 5 κομματιών. Είναι σε θέση να ονομάσει γεωμετρικά σχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλο) ενώ μετρά 10 αντικείμενα μιμούμενο. Ένα παιδί 4 ετών συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και διηγείται 2 γεγονότα με τη σειρά που συνέβησαν.
5 ΕΤΩΝ
Σε ένα παιδί 5 ετών έχει ολοκληρωθεί η πλευρίωση ενώ κινητικά πρέπει να είναι σε θέση να χοροπηδάει μετατοπιζόμενο, να πηδάει προς τα πίσω και να κατεβαίνει σκάλες με εναλλαγή ποδιών. Ακόμα κόβει με ψαλίδι κύκλο και εικόνες όπως επίσης και σε γωνία. Βιδώνει - ξεβιδώνει βίδα με το χέρι και κρατά μολύβι με τριποδική λαβή. Ένα παιδί 5 ετών πρέπει να είναι σε θέση να αντιγράφει τρίγωνο, να ζωγραφίζει τετράγωνο και ανθρωπάκι με 3 μέρη. Επιπλέον ξεκουμπώνει και κουμπώνει κουμπί και κάνει κόμπο σε κορδόνι. Ένα παιδί 5 ετών πρέπει να γνωρίζει έννοιες, τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης, να θυμάται 5 εικόνες που του δείξαμε και να γνωρίζει αρκετά χρώματα. Ένα παιδί στην ηλικία αυτή λέει μικρά ποιηματάκια, εκτελεί εντολές, μοιράζεται τα παιχνίδια με άλλα παιδιά και παίζει ομαδικά παιχνίδια. Έχει γενικά αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά.
6 ΕΤΩΝ
Ένα παιδί 6 ετών κάνει αντίθεση σε όλα τα δάκτυλα, διπλώνει χαρτί στα 4 και αντιγράφει όλα τα γράμματα. Μπορεί να γράψει το όνομα του με κεφαλαία, να ζωγραφίσει άνθρωπο με 6 μέρη και να αντιγράψει ρόμβο. Επίσης σειριοθετεί, ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας με σειρά και περιγράφει γεγονότα στο σωστό χρόνο. Είναι ανεξάρτητο στη σίτιση και την ένδυση, εκτελεί εντολές 3 σταδίων, ονομάζει αριστερό - δεξί και βρίσκει το διαφορετικό σε 5 εικόνες.

Πότε να Ζητήσετε Βοήθεια από Εργοθεραπευτή

Το παιδί επικοινωνεί μαζί σας ακόμα και όταν δεν μιλάει. Μην φοβηθείτε να ζητήσετε τη βοήθεια έμπειρου εργοθεραπευτή όταν παρατηρείτε ότι το παιδί σας:
  • Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει ότι το παιδί δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά (επειδή π.χ. αντιμετωπίζει κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα) ή ότι δεν τα καταφέρνει (επειδή π.χ. είναι λίγο πιο πίσω αναπτυξιακά σε σχέση με την ηλικία του).
  • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του.
  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα ή τα παπούτσια του, να πάει στην τουαλέτα κ.τ.λ.
  • Λερώνεται υπερβολικά, επειδή π.χ. δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει το πιρούνι για να φάει, ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές.
  • Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο.
  • Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια.
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει πάζλ ή να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
  • Κρατάει αδέξια το μολύβι.
  • Αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς, όταν γράφει ή αντιγράφει.